BANGKIT! vol.1

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua umat Islam dan follower blog aku (kalau ade). seriously aku dah lame tak update blog ni dengan entry baru sebab malas dan banyak impak yang berlaku ke atas diri aku yang pacal nih. walaupun orang lain tak paham, namun, biarlah orang lain nak kata ape pun. my life, how would they care. pfft.

so, selama aku tak update, banyak isu yang aku cuba utarakan. tp, sifat malas yang membelungi diri aku ni makin kuat dan kian menular ke saraf tunjang aku. haha. tahniah si pemalas.

jadi, yang pertama sekali, buat isu pertama BANGKIT!, aku ingin mengutarakan pasal isu diskriminasi.

ya, diskriminasi. diskriminasi berlaku pabila seseorang dalam sebuah kumpulan yang besar diklasifikasikan kepada sebuah kumpulan yang lain. sebagai contoh, seperti orang kulit hitam dicaci, dimaki dan dilayan seperti anjing kurap di Amerika Syarikat oleh orang kulit putih.

aku hidup di dalam sebuah komuniti yang terdiri daripada 127 manusia, terdiri daripada 40 orang yang mempunyai batang kote dan 87 orang mempunyai puki ataupun 348 buah dada, aku sudah cukup masak dengan perangai setiap orang. diskriminasi berlaku di sini apabila ada golongan kacak dan hodoh, pandai dan bodoh.

ya, golongan kacak dilayan elok. hodoh? tak usah ditanya. endah tak endah je.

golongan pandai? dipuja macam patung zaman tamadun mesopotamia. golongan bodoh? disepak terajang seperti anjing.

dan banyak perkara-perkara minor yang diambil kira untuk mendiskriminasikan seseorang seperti warna kulit, bangsa, kebolehan, bakat, dan lain-lain.

fullstop. noktah.

2 carutan:

837257 berkata...

ngeeee.
ak maseh tertnye2.
mengape perlu mendskrmnsi walhal dri sndri pon spt taik landak?
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~~~

ape2pon apak,menuju puncakk!!
gemilang,terbilang,cemrelang bkn tergampang utk spm!

(tros snyp sbb kne baling gan sliper masjid oleh cn)
:D

kambeng berkata...

haha,
ak totap followers setia ekau!
ekau mmg bes komal!

agaggaa,
yg tetek tu kita dh bincang aritu,
bagus2.
348 pasang ke.
bkn 540??
hua3