hubungan.

hubungan. hubungan adalah pertalian di antara sesuatu dan sesuatu yang lain. jika manusia, hubungan ini terbahagi kepada tiga. tiga hubungan iaitu hubungan dengan manusia, hubungan dengan alam sekitar, dan hubungan dengan tuhan.

hubungan dengan manusia. sudah semestinya ianya berkaitan dengan manusia di sekeliling anda. anda perlulah menjaga hubungan di antara anda dengan manusia di sekeliling untuk memastikan anda menjalani hidup anda dengan sempurna. sebagai contoh, anda perlu berbuat baik kepada masyarakat sekeliling anda tidak kira agama, bangsa, dan agama. sekarang ni, banyak sangat kes-kes cerai, gadoh, dll tu punca daripada tidak menjaga hubungan dengan manusia. kalau nak jaga hubungan antara manusia ni senang je, umpama menghisap keluar cekam di kaki Pak Cik Mokhtar si tukang jahit. anda berbuat baik je dengan orang2 sekeliling, jadi mesra, hipokrit skit. sekiranya anda tidak dapat menjaga perkara yang remeh itu, mati lagi elok.

hubungan dengan alam sekitar. hubungan anda ngan alam sekitar ni paling senang. ingat, setiap hidupan atas muka bumi ini senantiasa bertasbih ke atas kamu, agar kamu sihat sejahtera. kalau tak jaga hubungan dengan alam sekitar dengan aktiviti pembalakan yang semakin agresif, pembuangan sampah ke dlm sungai, dll yang dikira tidak menjaga hubungan dengan alam sekitar, sudah pasti kita akan mendapat balasannya yakni bencana alam, runtuhan tanah, banjir kilat dll. pikir-pikir sendiri. Allah S.W.T bagi akal suh pikir, pikir la.

hubungan dengan Tuhan. yang ni kena jaga. mesti jaga. bayangkan, kita ni, umpama buih yang kecil kat lautan di sisi Allah S.W.T. kalau anda tak jaga hubungan dengan tuhan, memang sengsara hidup anda. sengsara. anda sentiasa diselubungi perkara yang menggundah gulanakan hidup anda. serius. kalau nak jaga hubungan dengan tuhan yakni Allah S.W.T, senang je. buat je 5 perkara rukun Islam. yang paling senang nombor 2. solat lima waktu sehari semalam. spend time tidak sampai 10 minit setiap 5 waktu. tapi, aku sendiri dah brape hari dah tinggal solat sejak balik dari maktab. ish3. sedih. so, equals to je la aku dengan apa yang tulis nih, untuk pengajaran aku juga.

so, fikirkan lah. kalau anda tak dapat nak jaga 3-3 ni, gi mati lagi elok. seriusly.

aku satu je tak dapat. hubungan dengan manusia. hak3.

suka? komen. tak suka? gi mati.

1 carutan:

secoklat tahi anda berkata...

cm karangan spm aritu je.